top of page
the_power_of_the_moment.jpg
  • Writer's pictureAcrylika

חדשות התרבות ואמנות מס' 03/2023

מרכז עמיעד, ביפו עם מטמורפוזה של אריק כרמון ואיקה אברבנאל עד 13 למרץ


מטאמורפוזה- תערוכה משותפת של צילומיו של אריק כרמון וציוריו של איקה אברבנאל במרכז עמיעד ביפו 1-13.3.23. רגע בתנועה (צילום ודים לידין)

ד"ר אריק כרמון איש חינוך, יזם מייסד המכון הישראלי לדמוקרטיה מצלם נופים וחברו תת אלוף (במיל) איקה אברבנאל, מנהל עסקי ומומחה בתחום ניהל שינויים מצייר בהשראת תצלומים אלה. שניהם מביאים פרשנות למושג המטמורפוזה – מושג, המוצא ביטוי מעשי במהלך חייהם ובאמנות שלהם.

המושג מטמורפוזה עוסק בשינוי צורה, ביכולת של ישות לשנות את צורתה. בגיאולוגיה נחשבת המטמורפוזה לשינוי צורתם של סלעים בהשפעת חום או לחצים. מטמורפוזה באמנות נחשבת לסגנון בו אובייקט הופך בהדרגתיות למעין "תוכנית ריצוף" באמצעות חזרה עליו עם שינויים שהולכים וגוברים. היצירה הבולטת ביותר בתולדות האמנות "מטמורפוזה של נרקיסוס" של סלואדור דאלי מתקופת הפרנויה קריטית שלו עסקה בהתאהבות שלו בבואתו שהשתקפה במימי האגם, והפיכתו לפרח על ידי האלים. המשורר הרומי אובידיוס טבע את המטבע מטמורפוזות ביצירתו המיתית, בה תיאר 50 סיפורים, שהמאפיין בהם היה מוטיב שינוי הצורה. הגדרה מטאפורית זו יכולה לשמש בסיס להבנת הדיאלוג הדרמטי, החיבור המרתק והמאתגר בין אריק כרמון כצלם אמן לאיקה אברבנאל כצייר.

בעוד אריק פועל מזה שנים במסגרת המכון הישראלי לדמוקרטיה במטרה להניע ולחזק תהליכים וערכים לדמוקרטיה, תהליכים שמעודדים שינוי ושיפור חברתי – איקה אברבנאל מייעץ לחברות עסקיות בתהליכי רה ארגון ומלווה אותן לשינוי והשבחה. בכל תהליך ובכל מסע שלהם, לנגד עיני שני היוצרים עומדת מגמה של שאיפה למטמורפוזה של שינוי ושיפור.

אריק כרמון אדם סקרן, איש רחב אופקים, שמרבה לסייר ברחבי העולם ולהנציח בעזרת מצלמתו המשוכללת (100-GFX) נופים מדהימים. תצלומיו האפיים משאירים פעור פה את הצופה בהם, סוחפים אותו לפנטסיה רומנטית מרהיבה. בכל תצלום שלו ניתן לראות הוויה של שינוי, סחף של מעבר לאנרגיה חדשה, חזקה מקודמתה. הצילום של אריק כרמון נראה לעיתים כמו לקוח מאפיזודה קולנועית חסרת גבולות, אפוס עצום העובד על כל החושים. נראה כי איקה אברבנאל עובר חוויה חזקה מצפייה חוזרת ונשנית בתצלומיו של אריק. הוא מתרגם את אותם תצלומים ליצירות אמפטיות מרגשות אותן צובע באקריליק ובצבע קו שחור.

איקה יודע לקחת קווי מתאר יסודיים מהנוף המונצח בצילום של אריק ולפתח אותם למרבדי ציור, הבנויים מחלקים פרקטליים צבעוניים רבי דמיון. איקה מצייר הרים וגאיות חרוצי תלמים, סערות רוגשות בים גדוש גלים רבי קצף, יערות ירוקים עם עצים גבהי גזע שאור בוקע מתוכם ושדות כרוכים אחרי שריפה. בציוריו האופטימיים ואנרגטיים ניתן למצוא גם אפיזודות העוסקות במחזוריות, בארבעת יסודות הקיום של העולם, בחיים, בצמיחה אבל גם במוות ובקמילה.

בתערוכה "מטמורפוזה" המתפרסת על פני חלל של 1000 מטר במרכז עמיעד ביפו יוצגו עשרות עבודות של השניים, פרשנות של המציאות והטבע תוך דיאלוג יצירתי ופורה המביא את נושא יחסי הציור-צילום לקדמת הבמה. המטמורפוזה של אריק כרמון ואיקה אברבנאל מכוונת ליצירת עולם מטאפורי חדש וחיובי שמטרתו לעשות טוב לנו, הצופים, לעמת אותנו עם מראות אנרגטיים מטפיזיים.

בתערוכה ישולבו 15 כתבים, היבטים ונרטיבים העוסקים בנושא מטמורפוזה, מעולמות תוכן מגוונים – אומנים, מדענים, עיתונאים, אישי ציבור ובהם- ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, פרופ' רוג'ר קרונברג חתן פרס נובל לכימיה, נשיא מכון וייצמן פרופ' זייפמן ועוד .

אריק כרמון ואיקה אברבנאל: "התובנה של שנינו היא שאנחנו ועולמינו נמצאים על אם הדרך בין אתמולים המכילים את העושר הבלתי נדלה שצברה האנושות לבין מחר לא ידוע ובלתי צפוי. מתוך כך, בעזרת הכלים שלנו – המכחול והעדשה – שבאמצעותם ניסינו לתת ביטוי למתח שבין האתמול למחר, יכולנו להציג קטעים של התייחסויות אומנותיות, לבטח לא תשובות. 28 העבודות שבחרנו להציג בתערוכה ומהוות את החלק האומנותי, במקרה הטוב מרמזות על הרסיסים הנושרים מן החותם שמטביעה המטמורפוזה. ועם זאת, הכותרת של המיזם כולו נועדה לפתוח ולא לסגור; לגרות לחשיבה, להתמודדות עם הבלתי ידוע, להמשך דיון כזה או אחר".

למרות עיסוקיהם המרובים בחיי היומיום של שני יוצרי התערוכה הנוכחית היא מציגה הישגים ראויים לציון של שניהם בקריירה האמנותית שלהם. אריק כרמון הקים את המרכז הישראלי לדמוקרטיה שזכה בפרס ישראל, בין היתר היה פעיל וניהל מוסדות חינוך בירושלים, יזם את "פורום קיסריה" להתוויית מדיניות כלכלית לאומית, את "פרויקט הפריימריז" ואת "פרויקט המתמחים בכנסת".

איקה אברבנאל, כיהן בין השאר כמשנה למנכ"ל בהפרטת בזק וכסמנכ"ל בכיר למשאבי אנוש ואינטגרציה בחברת טבע, יזם את פרויקט "אמץ לוחם" והיה פעיל בעמותות "אלו"ט" ו"עמית לדרך". כיום חבר ועד מנהל באקדמיה בצלאל, באקדמיה למוסיקה בירושלים ובעמותת "כנפיים של קרמבו".

שניהם עסקו לצד פעילותם חסרת הגבולות גם ביצירה אמנותית והציגו אותה. אריק כרמון הציג תערוכות צילום בישראל, "נופים בעין המצלמה" ב"בית אמות ארטיום" ברמת גן, תערוכת צילום פסטיבל ה"קומבמלה" בהודו, בגלריה העירונית מכון המים בגבעתיים, תערוכת צילום בחלל אלון שגב בתל-אביב ופרויקט צילום נוף ב"גלריה לנג" בניו יורק.

איקה הציג תערוכה מעבודותיו בגלריה פרקש ביפו ותערוכה בעקבות תצוגתו בביאנלה בונציה, בגלריה העירונית בעין הוד. כ"כ הוא השתתף בתערוכות בטורינו, וינה ובלונדון והציג בתערוכת לווין בבינאלה בונציה 2019. איקה יציג בימים אלה תערוכת יחיד במוזיאון בליני בפירנצה.

אוצר- דורון פולק. מפיקה- איריס אלחנני. 8/3 בשעה 19:00 אירוע טיש בהנחיית טלי ליפקין שחק, בנושא-מטמורפוזה על סף עולם חדש. בהשתתפות- חתן פרס ישראל- פרופ' שמעון אולמן, מכון ויצמן, פופ' רבקה כרמי- לשעבר נשיאת אוניברסיטת בן גוריון וד"ר אריק כרמון, מייסד המכון הישראלי לדמוקרטיה. הקהל מוזמן. הכניסה חופשית!

"מרכז עמיעד"- שוק הפשפשים, עמיעד 12, תל אביב-יפו. 03-6876285


2 views0 comments
bottom of page